torsdag 4. august 2011

New York Day 1

Flyturen i går gikk veldig bra! havnet ved siden ei veldig kjekk jente som heter Tine Elisa og vi snakket mye så tiden fløy av sted. Alle hadde også sin egen skjerm hvor vi kunne velge mellom 40 filmer, mange tv serier,musikk og kart over hvor vi var. Det tok litt tid på flyplasssen ettersom køen gjennom securityen var ganske lang, men fikk til slutt bagasjen og satt kursen mot hotellet. På hotellet måtte vi vente på resten og alle dro opp macbook pro. Jeg satt der som eneste med vanlig macbook. Kom på rom med noen veldig koselige jenter Mari (som skal til samme by som meg i Texas), Ellen og Hildegun. Vi sovnet ganske tidlig ettersom vi fortsatt var på norsk tid. Vi er faktisk rundt 50 stk på forkus i NYC! 

 Island 

 Nesten framme!!

 Første bilde fra USA!!!

Meg og min flybuddy Tine Elisa


I dag stod vi opp av wake up call av hotellet kl 7. Vi spiste buffet til frokost, noe som ikke var noe godt. Alt handler virkelig om mat her nede. I går kveld måtte vi si hva vi ville ha til lunj på subway og på morgenen måtte vi si hva vi ville ha til middag. Guiden vår Chris, som er helt konge, snakker hele tiden om hvor feite vi skal bli.

Vi satt på bussen kl. 9 og satte kursen mot statue of liberty. For å komme til båten som skulle frakte oss ut til øya måtte vi gjennom en sikkerhetskontroll. Statue of libery var STOR, hadde ikke trodd den skulle være så høy. På øya var det ikke så mye annet å gjøre enn å ta et par bilder av statuen også kikke i en overpriced suvenir butikk. Det begynte å bli ganske varmt derfor stod vi nede i skyggen på båten tilbake. Mange som ikke hadde solkrem som ble litt brente i dag, men jeg og Mari husket å kjøpe på flyplassen i Oslo så jeg ble ikke brent.


 Båten vår



 Amish folk som stod å ventet på båten

 Meg, Ellen og Mari på båten


Vi kjørte til subway for å spise lunj og det var helt greit mat, ikke som den ekle fettete pizzaen i går. Subwayen var inne på et kjøpesenter så vi fikk nesten en time fri til shopping. Alle jentene løp til Victoria’s secret, og selv kjøpte jeg litt undertøy. Det var faktisk den eneste butikken vi fikk tid til å gå innom.

 Brooklyn bridge


Etter shoppingen dro vi til lower Manhattan og så først der 9/11 skjedde. De hadde endelig begynt å bygge alt opp igjen. Vi gikk også innom et minnemueseum for det, der var bilder om hvordan plassen skal se ut når den er ferdig på 10 års jubeleumet 11 september i år. Etterpå så vi en mann som stod med to kvelerslanger rundt halsen. Man kunne holde en slange mot betaling, men ingen fra Speak gjorde det.

 Planene for plassen med waterfalls, kommer virkelig til å bli fint der!

Det ene tårnet de holder på å bygge skal bli høyere enn det twin towers var. De var over dobbelt på høy som den skyskraperen midt i bildet!!!



Vi dro til Chinatown for litt suvirnir shopping. Vi fikk litt over en time til å gå rundt for oss selv og fikk beskjed av guiden vår at vi ikke måtte bli drept, det sa han med sånn mørk skummel stemme. Vi fikk også opplæring i pruting for vi fikk beskjed om å ikke betale mer enn 2$ for en I heart NY t-skjorte. Jeg gikk med roommatene mine utenom Hildegun. Vi gikk i MANGE butikker før vi fant et sted de ikke skulle ha så mye for de t-skjortene og klarte å prute fra 6 til 5$ for 2, noe som vi var veldig fornøyde med. Jeg kjøpte også en I heart NY hettegenser. Vi gikk innom Starbucks å kjøpte frappuccino, noe som var veldig godt :) Det var en guppe gutter som kjøpte fake rolex alle mann de prutet ned fra 75$ til 30$!! 




Bussen gikk så videre til en liten park hvor vi skulle være i en halvtime. Det var en fontene, en bue og live musikk. Jeg var med Truls og Solveig og vi satt ved fontenen og snakket hele tiden. Turen gikk videre til en BBQ resturant og spiste middagen vi hadde bestilt på forhånd og det var enormt stor porsjon! klarte ikke spis halvparten engang 



 Guiden vår og litt av gruppa

 Dette er maten min når jeg er ferdig å spise!


Jon Espen og Truls


Etter maten gikk vi en kjapp tur innom en daglivarebutikk for å kjøpe litt forskjellig før vi satte kursen mot Brooklyn bridge. Det var begynt å mørkne og lysene på bygningene over på Manhattan lyste veldig fint. Vi gikk helt over broen fra Brooklyn til Manhattan. Det var en veldig fin tur og vi tok en del bilder. Jeg var med Solveig å Truls nå også.






Manhattan er nydelig om kvelden!

På veien tilbake til hotellet kjørte bussen vår på en bil så hele sidespeilet lå ut over hele gaten. Da måtte vi vente i 2 ekstra timer for politiet måtte komme. Kom ikke tilbake til hotellet før over 12! Jaja det var en kjempegøy dag, en fantastisk start på USA oppholdet mitt! 

4 kommentarer:

  1. ååååå,så kjekt å hørra! e maasse misunnelig! :-D

    SvarSlett
  2. Hørtes ut som du har hatt ein flotte fuste dag :-D

    SvarSlett
  3. så bra at du kose deg tomine! den lille parken hette Washington Square Park :) va i den sjøl o!

    Va kjekt å lesa alt du har skreve, håpe du fortsette å oppdatera så bra!

    Savne deg, åsså må du kosa deg masse videre! <3

    SvarSlett
  4. Hei Tomine!

    Kjempe flotte blog du har, Flinke å skriva. Gleda oss te neste innlegg. Du tar virkelig NY på pulsen, kasta ikkje vekk møkje tid. Ska helsa fra mamma.

    Forresten måtte ut å shoppa itte du va reist. en macbook pro..... :-)

    SvarSlett